Keresés
Generic filters

Modern, alacsonypadlós autóbuszok járják hamarosan Tatabánya útjait

Több, mint 5,5 milliárd forintból újul meg a helyi közösségi közlekedés. A Modern Városok Program keretében a városnak megítélt kormányzati támogatásból nem csupán a teljes autóbuszpark megújítására nyílik lehetőség, de a legmodernebb informatikai megoldásokat is magába foglaló forgalomszervezési és utastájékoztatási rendszer kialakítására is.

 

Tatabánya Közgyűlése 2015. decemberi ülésén döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést azért, hogy a tatabányaiak számára olyan korszerű, magas színvonalú, rugalmas és a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontoknak is megfelelő tömegközlekedési szolgáltatást hozzon létre, amely gazdaságilag is megtérül.

Tatabánya közlekedését a sajátos földrajzi elhelyezkedése alapvetően befolyásolja. A megyeszékhely mintegy 11 kilométer hosszan és viszonylag keskeny szélességben terül el, s az egyes városrészek elkülönülésével meglehetősen tagolt. A közösségi közlekedés szervezése szempontjából ráadásul további gondot okoz a belterületébe tartozó, de a város területén kívül eső Síkvölgy üdülőterület, valamint a kiskertes területek ellátása, nem beszélve az ipari parkokról.

A tatabányaiak régóta – jogosan – követelik a közlekedési rendszer megreformálását, hiszen sem a korábbi körjáratos, sem a 2012 júliusában bevezetett átszálló rendszerű közlekedés nem oldja meg a mindennapi bosszúságukat. Azelőtt a hosszú időtartamú utazás nehezítette meg a hétköznapjaikat, jelenleg pedig az átszállással járó várakozás okozza a legtöbb kellemetlenséget, nem beszélve az elöregedett buszflottáról és a magas jegyárakról.

A helyi közlekedés 37 autóbusszal üzemel jelenleg, ebből 16 szóló, 21 pedig csuklós autóbusz, amelyek átlagos életkora több mint 20 év, és a legfiatalabb busz is idősebb 10 évesnél. Az autóbuszok 55 százaléka nem alacsonypadlós, és nem rendelkezik mozgáskorlátozottak számára kialakított, kerekesszék mozgatására alkalmas rámpával. A buszok nem rendelkeznek továbbá klimatizációval sem, és az elavult rendszereik miatt a téli időszakban az utastér fűtése sem kielégítő. Ennek következtében az utazás komfortszintje sem a nyári, sem a téli időszakban nem megfelelő.

Orbán Viktor miniszterelnök 2016. márciusi tatabányai látogatásával és a Modern Városok Program keretében aláírt együttműködési szerződéssel egy talán soha vissza nem térő lehetőség adódott a helyi tömegközlekedés modernizálására, azon belül összesen több mint 40 új, a könnyű fel- és leszállást biztosító alacsonypadlós autóbusz beszerezésére. Az erre irányuló pályázatot az újonnan alakult busztársaság, a T-Busz Kft. és az azt száz százalékban tulajdonló városi szolgáltató, a T-Szol Zrt. készítette elő, majd benyújtotta be.

A meghozott kormánydöntés értelmében és az 5641,2 millió forint támogatásnak köszönhetően a szolgáltatás megindításához szükséges fejlesztések már az idei évben megkezdődhetnek, a tervek szerint jövő tavasszal pedig már az új, modern, alacsonypadlós buszflotta járhatja Tatabánya útjait.

Megszakítás